18 września 2024 r. uczniowie naszej szkoły wzięli udział w warsztatach ekologicznych, których głównym celem było promowanie świadomości ekologicznej i ekologicznego stylu życia oraz kształtowanie postaw proekologicznych wśród dzieci i młodzieży.
Zajęcia odbyły się na sali gimnastycznej, na placu apelowym przed szkołą oraz w klasach. Koordynatorem warsztatów była pani Dorota Cholewa, a w ich realizację włączyli się wszyscy wychowawcy klas i nauczyciele pod kierunkiem pani dyrektor i wicedyrektor. To wydarzenie ekologiczne zostało zorganizowane w ramach projektu dofinansowanego przez WFOŚiGW w Krakowie ze środków NFOŚiGW z Programu Regionalnego Wsparcia Edukacji Ekologicznej część 2) Funduszu Ekologii. W ramach tego projektu szkoła otrzymała pakiet EKO BOX zawierający 8 zestawów do tworzenia ekologicznych produktów.
Pierwsza część tego eko- wydarzenia odbyła się w budynku szkoły. Uczniowie najpierw zgromadzili się na sali gimnastycznej, gdzie zostali powitani przez panią dyrektor mgr Jolantę Szczerbę. Następnie pani Dorota Cholewa przekazała krótką informację na temat celu warsztatów, przedstawiła plan dnia i wyświetliła prezentację multimedialną na temat ekologii, zawierającą współczesne zagrożenia dla środowiska przyrodniczego oraz wskazówki jak chronić przyrodę i stawać się bardziej odpowiedzialnym za czystość i zdrowie naszej planety.
Kolejnym punktem tej części programu był występ uczniów klasy 4b, którzy w krótkim przedstawieniu pt. „Eko- przygoda z Zielonymi Bohaterami” i przez wykonanie ekologicznych piosenek również starali się uświadomić uczestnikom powagę sytuacji i pokazać jak żyć ekologicznie.
Inspiracją do podjęcia twórczych działań przez uczniów były także dekoracje zawierające „Kodeks młodego ekologa” oraz plakaty wykonane przez uczniów na lekcjach plastyki, które przez dłuższy czas zdobiły szkolne korytarze. Chcąc jeszcze bardziej podkreślić ekologiczny charakter tego wydarzenia uczniowie i nauczyciele ubrali się w tym dniu na zielono.
Drugą część tego dnia stanowiły warsztaty ekologiczne. Uczniowie korzystając z materiałów zawartych w EKO BOX-ie wykonywali różne ekologiczne wytwory.
Uczniowie klas I-III wykonali eko-magnesy, eko- medaliony i eko- biżuterię. Czwartoklasiści pokazali wszystkim jak stworzyć bomby nasienne, których część zabrali do domów, a cześć wyrzucili do szkolnego ogrodu. Klasa piąta wykonała eko- medaliony i eko- biżuterię, a uczniowie klasy szóstej ozdabiali eko-torby. Klasy siódme wykonały eko-sole do kąpieli i eko-breloczki z resztek materiałów, a ósmoklasiści eko- herbaty.
Podczas warsztatów malowania eko- toreb uczniowie poznali negatywne aspekty używania toreb jednorazowego użytku, takie jak: zanieczyszczanie powietrza i środowiska, zaleganie odpadów na składowiskach, zużycie surowców, nieekonomiczność. Tak powstała eko- torba to praktyczna pamiątka z imprezy, a zarazem promowanie korzystania z opakowań wielorazowego użytku.
Na stanowisku malowania eko – medalionów z drewna uczestnicy dowiedzieli się, że używanie eko-biżuterii, a nie tej tradycyjnej kupowanej w sklepach, ma wpływ na redukcję CO2 i redukcję odpadów. Nauczyli się jak stworzyć unikalne ozdoby korzystając w pełni z ekologicznych materiałów.
Na stanowisku do tworzenia bomb nasiennych uczniowie wysłuchali krótkiego wprowadzenia o ich znaczeniu dla środowiska. Zapoznali się z procesem ich tworzenia, a następnie mieszali nasiona kwiatów miododajnych z gliną i ziemią, aby w ten sposób samodzielnie je ulepić. Bomby nasienne to sposób na zazielenienie i ukwiecenie nieużytków.