Dopasuj wielkość czcionki:

Zwiększ . Wyzeruj . Zmniejsz

Szkoła Podstawowa

im. Świętej Królowej Jadwigi w Bieńkówce

Get Adobe Flash player
Błąd
  • Please activate CG Style plugin...

Wizja Szkoły Podstawowej w Bieńkówce 

Szkoła w Bieńkówce jest placówką na miarę XXI wieku.
Oferta edukacyjna:

  • dobrze przygotowane, ciekawe zajęcia lekcyjne
  • bogaty wachlarz zajęć pozalekcyjnych i kółek zainteresowań uwzględniających indywidualizację procesu nauczania i wychowania
  • współpraca z zaprzyjaźnionymi szkołami i przedszkolami z naszego terenu.

Kadra pedagogiczna:

  • wykwalifikowana, kompetentna kadra pedagogiczna
  • nauczyciele, specjaliści w wielu dziedzinach.

Wyposażenie:

  • kompleks sportowo – rekreacyjny przy sali gimnastycznej
  • rozbudowana biblioteka oraz multimedialna czytelnia
  • stały dostęp do Internetu w sali komputerowej
  • nowoczesne zaplecze gastronomiczne
  • zatoczka dla autobusu szkolnego.

Misja Szkoły Podstawowej w Bieńkówce

Jesteśmy szkołą:

  • pielęgnującą wartości rodzinne i patriotyczne
  • pomagającą wszystkim uczniom w rozwoju ich talentów
  • bezpieczną i przyjazną
  • stwarzającą każdemu uczniowi warunki do pełnego rozwoju osobowości
  • otwartą na współpracę
  • dysponującą dobrze przygotowaną kadrą, systematycznie doskonalącą się i wzbogacającą swój warsztat pracy
  • gwarantującą zajęcia lekcyjne prowadzone tak, aby uczniowie oprócz potrzebnej wiedzy nabyli umiejętności przydatne w dorosłym życiu
  • promującą regionalizm.

Wychowujemy wartościowych ludzi, u nas można się nauczyć:

  • szacunku do drugiego człowieka
  • odpowiedzialności
  • szacunku do tradycji
  • szacunku dla przyrody
  • kultury bycia
  • uczciwości i tolerancji
  • zdrowego trybu życia.

W naszej szkole są:

  • kompetentni i sympatyczni nauczyciele
  • dobrze wyposażone klasy
  • biblioteka
  • pełnowymiarowa sala gimnastyczna
  • pracownia komputerowa
  • świetlica i stołówka szkolna

W naszej szkole oferujemy:

  • dobrze zorganizowane, atrakcyjne zajęcia pozalekcyjne i kółka zainteresowań
  • bogatą ofertę wycieczek oraz wyjazdy na „zielone szkoły”
  • zajęcia wyrównawcze
  • udział w konkursach i zawodach.

W naszej szkole znajdzie się miejsce dla każdego ucznia. Każdemu dziecku i rodzicom zapewniamy pomoc
w różnych dziedzinach życia

Szkoła przyjazna dziecku.


Program wychowawczy Szkoły Podstawowej w Bieńkówce.

Podstawą programu jest personalistyczna koncepcja człowieka jako osoby zdolnej do rozwoju we wszystkich sferach. Program opiera się na filozofii humanistycznej. Dąży do rozwoju osobowości dziecka i wprowadza go w zagadnienia odpowiedzialności za swoje życie, kierowanie nim, odkrywanie wartości prawdy, dobra i piękna.

Każdego roku szkolnego program może być modyfikowany lub uzupełniany, jeśli zajdzie taka potrzeba.
Celem pracy wychowawczej w naszej szkole jest:

  • kształtowanie więzi z : „Małą Ojczyzną”, poszanowanie tradycji oraz otwartości na kulturę innych narodów
  • pielęgnowanie wartości rodzinnych i patriotycznych
  • wspieranie rozwoju każdego dziecka
  • kształtowanie postawy szacunku, życzliwości i tolerancji wobec innych ludzi
  • przygotowanie do samodzielnego uczenia się i zdobywania informacji
  • rozwijanie poczucia jedności z otaczającym światem
  • kształtowanie umiejętności dbania o siebie, swoje zdrowie, bezpieczeństwo i rozwój
  • dbanie o poprawność i piękno języka ojczystego.

Absolwent naszej szkoły:

  • jest dobrze przygotowany do nauki w gimnazjum
  • jest odpowiedzialny za powierzone mu zadania
  • jest ciekawy świata, rządny wiedzy i dociekliwy
  • zna i identyfikuje się ze swoim regionem
  • umie określić własne potrzeby
  • potrafi dostrzec potrzeby innych
  • jest wrażliwy na piękno
  • odróżnia dobre postępowanie od złego
  • dba o własne ciało i zdrowie
  • umie nawiązywać i podtrzymywać kontakty
  • rozumie znaczenie ekologii
  • jest odporny na stres
  • umie korzystać z różnych źródeł informacji

Kształtowanie więzi z : „Małą Ojczyzną”, poszanowania tradycji oraz otwartości na kulturę innych narodów.

Dziedzina Zadania do realizacji Termin Odpowiedzialni Ewaluacja i monitoring
Zajęcia lekcyjne i pozalekcyjne.

- Poznawanie dziejów i tradycji regionu.
- Przypominanie baśni, legend, historii, przyśpiewek i gwary specyficznej dla naszego regionu.
- Poznawanie położenia wsi, umiejscowienia jej na mapie Polski.

od września 2015 do czerwca 2018

szczególnie nauczyciele historii,
j. polskiego, plastyki, przyrody ,
wszyscy wychowawcy

wyniki konkursów wiedzy o wsi i artystycznych

 Poznawanie regionu w terenie.  - Organizowanie wycieczek pieszych (ze szczególnym uwzględnieniem ścieżki edukacyjnej) i wyjazdów w celu poznania walorów Bieńkówki i okolic.

- Organizowanie wycieczki klas IV do Wadowic, Suchej Beskidzkiej
- Organizowanie wycieczki dla klasy V do Kalwarii Zebrzydowskiej i Stryszowa.
- Zapraszanie znanych osób, które swoją osobą rozsławiają wieś i region (m.in. artystów ludowych).
- Organizowanie spotkań z osobami z samorządu wiejskiego i gminnego – wójt, sołtys.

 od września 2015 do czerwca 2018 wychowawcy klas analiza dokumentacji,

wpisy w kronikach szkolnych

 Promowanie wsi.  - Udział w konkursach wiedzowych i sportowych promujących region.

- Uaktualnianie strony internetowej szkoły.
- Opieka nad izbą regionalną.

 od września 2015 do czerwca 2018  wszyscy nauczyciele,

nauczyciel informatyki

 analiza osiągnięć uczniów w konkursach, strona internetowa
 Poznawanie życia wsi.  - Udział w spotkaniach z lokalnymi organizacjami społecznymi (KGW, OSP, orkiestra).

- Współpraca z parafią i organizacjami przykościelnymi.
- Udział w konkursie szopek regionalnych.
- Wykonywanie przez dzieci wytworów sztuki ludowej (podłaźniki, kwiaty bibułkowe, światy).
- Eksponowanie prac dzieci na gazetkach szkolnych i klasowych.

 od września 2015 do czerwca 2018  nauczyciele wychowawcy, katecheta, nauczyciele plastyki  kronika szkolna, wystawy wytworów sztuki ludowej wykonywanych przez dzieci

 Pielęgnowanie wartości rodzinnych i patriotycznych.

Dziedzina Zadania do realizacji Termin Odpowiedzialni Ewaluacja i monitoring
  Zajęcia lekcyjne i pozalekcyjne.

 - Włączenie do programów nauczania elementów wychowania patriotycznego.

- Uczenie właściwego zachowania wobec symboli narodowych i miejsc pamięci.
- Ukazywanie piękna języka ojczystego, dzieł literackich, plastycznych i muzycznych.
- Ukazywanie piękna kraju ojczystego i kultury narodowej.
- Ukazywanie udziału Polski w dorobku cywilizacyjnym Europy i świata.
- Uczenie hymnu państwowego i szkolnego.
- Prowadzenie wychowania do życia w rodzinie dla uczniów klasy V.
- Uświadomienie roli rodziny w życiu dziecka, wzajemnych praw i obowiązków.
- Uczenie kontaktu z drugim człowiekiem w kontekście wiary i powszechnie przyjętych norm moralnych.

 od września 2015 do czerwca 2018  wszyscy nauczyciele, katecheta

ocena wychowania do życia w rodzinie

„skala przymiotnikowa biegunowa”,
wypowiedzi uczniów,
hospitacje dyrektora

 - Przybliżenie tematyki Światowych Dni Młodzieży.

- Włączenie się w przygotowania do ŚDM na szczeblu parafialnym.
- Udział w ŚDM

od września 2015 do lipca 2016
 Działanie w terenie.  - Pielęgnowanie obelisku pomordowanych w czasie II  wojny światowej.

- Dbanie o mogiły osób zasłużonych dla wsi oraz o groby zaniedbane.
- Organizowanie wycieczek do miejsc pamięci narodowej i ośrodków z zabytkami architektonicznymi.

 od września 2015 do czerwca 2018 wychowawcy klas, 

opiekun samorządu

wpisy w kronikach klasowych
Uroczystości związane z patronem szkoły  - Organizowanie konkursów wiedzowych i plastycznych o patronie ( w kategoriach kl. I – III i IV – VI).  pierwszy semestr każdego roku szkolnego  nauczyciele: historii, plastyki, klas I – III wyniki konkursów
 
 - Przygotowanie informacji w klasach i tablicy poświęconej św. Królowej Jadwidze.  początek każdego roku szkolnego  wychowawcy 
 - Organizowanie wycieczki do miejsc związanych z postacią królowej dla klasy VI  I semestr roku  harmonogram wycieczek
 - Przygotowanie dnia patrona:
  • akademia poświęcona postaci św. Jadwigi
  • zorganizowanie konkursów o patronce szkoły
  • rozstrzygnięcie konkursów.
 początek czerwca każdego roku szkolnego  wszyscy nauczyciele  obserwacja przygotowania akademii
 - Udział w konkursach, uroczystościach poświęconych św. Królowej Jadwidze organizowanych przez Rodzinę Szkół Jadwiżańskich.  od września 2015 do 

czerwca 2018

 dyrektor

wszyscy nauczyciele

 wyniki konkursów
Akademie szkolne.  Przypominanie ważnych dla Polski dni:   zgodnie z przydziałem czynności 

w harmonogramie uroczystości

kalendarium imprez szkolnych, obserwacja przygotowania akademii    
  •  wybuch II wojny światowej i agresji radzieckiej na Polskę
 wrzesień
  •  11 listopada, odzyskanie niepodległości przez Polskę
listopad 
  •  3 maja, uchwalenie Konstytucji.
maj 
 Kultywowanie rodzinnych tradycji:  
  •  Dzień Matki i Ojca
maj
  •  Święto Rodziny
czerwiec
  •  Dzień Babci i Dziadka
styczeń
  •  Wigilia
 grudzień 
  •  Wielkanocne obyczaje
kwiecień 

Wspieranie rozwoju każdego dziecka.

Dziedzina Zadania do realizacji Termin Odpowiedzialni Ewaluacja i monitoring
 Kierowanie pracownikami i ich rozwój zawodowy.

 - Dyrektor stawia pracownikom wysokie wymagania 

i zauważa ich osiągnięcia.
- Dyrektor deleguje osoby odpowiedzialne za wybrane dziedziny działań szkolnych.
- Nauczyciele uczestniczą w kursach, warsztatach, konferencjach organizowanych w ramach WDN.
- Nauczyciele uczestniczą w konferencjach metodycznych i zespołach samokształceniowych.
- Nauczyciele na bieżąco przygotowują się do pracy, wprowadzając różne nowości.
- Pedagog udziela pomocy nauczycielom.

od września 2015 do czerwca 2018 dyrektor

wszyscy nauczyciele
pedagog

Plan nadzoru pedagogicznego.

 Organizacja procesu uczenia się.  - Praca w szkole jest tak organizowana, by uwzględniać różne formy i metody nauczania

- Nauczyciele uwzględniają indywidualne możliwości uczniów.
- Uczniowie mniej zdolni mają zapewnioną pomoc koleżeńską oraz możliwość uczestniczenia w zajęciach korekcyjno – kompensacyjnych i wyrównawczych.
- Szczególną opieką otaczani są uczniowie zdolni poprzez wyznaczanie im dodatkowych zadań do realizacji.
- Wszyscy chętni uczniowie mogą uczestniczyć w zajęciach różnych kół zainteresowań.

 od września 2015 do czerwca 2018  wszyscy nauczyciele Pohospitacyjna ocena dyrektora szkoły.

Plan zajęć pozalekcyjnych.

 Ocenianie.  - Uczniowie są zachęcani do wysiłku na wysokim poziomie poprzez stosowanie klarownego systemu oceniania oraz dostrzeganie ich osiągnięć.

- Prace uczniów są eksponowane w klasie i w szkole.
- Najlepsze prace są dodatkowo nagradzane.

 od września 2015 do czerwca 2018  wszyscy nauczyciele Analiza wyników klasyfikacyjnych i ocen z zachowania.
 Opieka i wychowanie.

- Uczniowie są objęci systematyczną opieką wychowawcy i pedagoga szkolnego.
- Wszyscy nauczyciele są zobowiązani do wychowywania uczniów.
- Uczniowie są przygotowywani do życia w społeczności lokalnej.
- Uczniowie dojeżdżający i korzystający ze świetlicy są pod opieką nauczyciela.
- Wszystkie zajęcia są organizowane w sposób atrakcyjny dla dzieci.
- Rodzice otrzymują poradę jak najlepiej wspierać proces wychowania dzieci.
- Rodzice są systematycznie informowani o postępach dzieci i zachęcani do udziału w życiu szkoły.

 od września 2015 do czerwca 2018

wychowawcy,

nauczyciele,

pedagog

Zapisy w dziennikach lekcyjnych i pedagoga szkolnego.

Kształtowanie szacunku, życzliwości, tolerancji i kultury języka.

Dziedzina Zadania do realizacji Termin Odpowiedzialni Ewaluacja i monitoring
 Zajęcia lekcyjne i pozalekcyjne.  - Rozmowy na temat relacji międzyludzkich.

- Kształtowanie umiejętności właściwego komunikowania się.
- Poznawanie zasad dobrego współdziałania.
- Poznawanie sposobów rozwiązywania konfliktów.
- Współdecydowanie przez uczniów o tematyce zajęć pozalekcyjnych i godzin do dyspozycji wychowawcy.

 od września 2015 do czerwca 2018  

wychowawcy,

nauczyciele,

pedagog

plany zajęć pozalekcyjnych i działań wychowawczych
 Regulamin zachowania w szkole.   - Wypracowanie reguł zachowania w szkole i poza nią.  wrzesień  zespół wychowawczy regulamin zachowania, analiza wyników ocen z zachowania 
 - Przyznawanie odznaki „wzorowy uczeń”  po I i II semestrze  rada pedagogiczna

- Ścisłe stosowanie się do regulaminu oceniania zachowania.
- Ponoszenie odpowiedzialności za swoje działania.
- Kształtowanie u uczniów umiejętności kompromisów.
- Uwrażliwianie na innych ludzi oraz ich uczucia.

od września 2015 do czerwca 2018 wszyscy nauczyciele
 Uroczystości szkolne.   - Wypracowanie zasad zachowania w czasie akademii, konkursów, warsztatów, gier, zabaw i wycieczek.

- Uświadomienie znaczenia ceremoniału szkolnego.
- Zwracanie uwagi na odpowiedni strój i postawę.

 od września 2015 do czerwca 2018  wszyscy, zwłaszcza zespół wychowawczy obserwacja uczniów w czasie uroczystości szkolnych i lokalnych 
 - Uroczyste świętowanie:
  • Rozpoczęcia roku szkolnego
  • Pasowania na uczniów
  • Dnia Komisji Edukacji Narodowej
  • Dnia patrona
  • Szkolnej wigilii
  • Zakończenia roku szkolnego.
 zgodnie z harmonogramem świąt  wszyscy nauczyciele zgodnie z przydziałem obowiązków
 Współdziałanie pracowników i współpraca z rodzicami.

- Nauczyciele pracują zespołowo.
- Pracownicy współuczestniczą w zarządzaniu szkołą.
- Nauczyciele starają się być wzorcami do naśladowania dla uczniów.
- Nauczyciele udzielają porad rodzicom w procesie edukacji dzieci.
- Rodzice są systematycznie informowani o postępach dzieci i zachęcani do udziału w życiu szkoły.

 od września 2015 do czerwca 2018  wszyscy nauczyciele, zwłaszcza wychowawcy plany poszczególnych zespołów,

dzienniczki uczniów, wpisy w dziennikach lekcyjnych

Współpraca
z instytucjami współdziałającymi ze szkołą.

 -Współpraca z Poradnią Pedagogiczno- Psychologiczną służbą zdrowia, policją, sądem rodzinnym.

- Prezentowanie szkoły w środowisku lokalnym.

 od września 2015 do czerwca 2018  pedagog szkolny

dyrektor
wszyscy nauczyciele

plan pracy pedagoga szkolnego

Przygotowanie do samodzielnego uczenia się i zdobywania informacji.

Dziedzina Zadania do realizacji Termin Odpowiedzialni Ewaluacja i monitoring
 Programy zajęć lekcyjnych i

pozalekcyjnych.

- Włączenie w programy zajęć zagadnień związanych
z umiejętnością wyszukiwania informacji.
- Dostarczenie uczniom informacji na temat różnych źródeł wiedzy we współczesnym świecie.
- Przygotowanie do dokonywania wyboru informacji.
- Uświadomienie zagrożeń jakie niesie rozwój technologii medialnej.
- Nabycie umiejętności rozsądnego korzystania ze środków masowego przekazu.

 od września 2015 do czerwca 2018  wszyscy nauczyciele, szczególnie bibliotekarz analiza wyników sprawdzianów, badania wyników nauczania
 Organizowanie procesu uczenia się.  - Kształcenie umiejętności uczenia się i gospodarowania czasem.

- Uwzględnianie różnych form i metod nauczania.
- Kształcenie umiejętności komunikowania.
- Ćwiczenie wykorzystywania wiedzy w praktyce.

 od września 2015 do czerwca 2018 wszyscy nauczyciele

wychowawcy
pedagog

analiza wyników sprawdzianu
Włączenie biblioteki 

w proces wychowania

 - Prowadzenie wybranych zajęć z edukacji czytelniczej i medialnej.

- Organizowanie konkursów czytelniczych.
- Organizowanie wystaw.
- Uświadomienie roli książki i innych źródeł informacyjnych.

 zgodnie z harmonogramem  wszyscy nauczyciele, szczególnie bibliotekarz  plany pracy, analiza wyników konkursów

Rozwijanie poczucia jedności z otaczającym światem.

Dziedzina Zadania do realizacji Termin Odpowiedzialni Ewaluacja i monitoring
 Zajęcia lekcyjne i pozalekcyjne.  - W programach zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych znajdują się zagadnienia związane z ochroną środowiska naturalnego.

- Poznawanie elementów przyrody i zależności między nimi.
- Uwzględnianie programów ekologicznych naszego regionu.
- Uwzględnianie degradacji środowiska naturalnego
i dostarczanie wiedzy o sposobach przeciwdziałania tej degradacji.
- Wykorzystanie ścieżki edukacyjnej w kształceniu dzieci
- Poznawanie parków narodowych, rezerwatów przyrody i pomników przyrody.
- Poznawanie odnawialnych źródeł energii na przykładzie gospodarstwa ekologicznego.
- Kształcenie wrażliwości na zagrożenia środowiska i los istot żywych.

 od września 2015 do czerwca 2018  Wszyscy nauczyciele, a zwłaszcza nauczyciel przyrody hospitacje zajęć
 Zajęcia w terenie.   - Organizowanie „sprzątania świata”.

- Inicjowanie dbania o środowisko naturalne.
- Prowadzenie akcji zbiórki puszek, makulatury, plastikowych butelek, zużytych baterii.
- Organizowanie wycieczek pieszych celu poznawania środowiska naturalnego w najbliższym otoczeniu.

 jesień i wiosna nauczyciel przyrody 

wychowawcy

 
analiza udziału uczniów w konkursach i akcjach organizowanych przez szkołę 
 - Przygotowanie apelu z okazji Dnia Ziemi. kwiecień

Kształcenie umiejętności dbania o własne zdrowie i bezpieczeństwo.

Dziedzina Zadania do realizacji Termin Odpowiedzialni Ewaluacja i monitoring
 

Zajęcia lekcyjne
i pozalekcyjne.

 - Włączanie w programy edukacji prozdrowotnej.

- Dostarczanie wiedzy na temat rozwoju fizycznego i psychicznego człowieka.
- Budowanie pozytywnego obrazu własnej osoby, kształtowanie umiejętności samooceny.
- Kształtowanie wytrwałości w dążeniu do celów związanych z własnym rozwojem.
- Eliminowanie napięć i agresji fizycznej i słownej.
- Dbanie o właściwe przygotowanie miejsca nauki i wypoczynku.
- Zwracanie uwagi na szkodliwość nałogów.
- Zwracanie uwagi na aktywność fizyczną, właściwe odżywianie.
- Zwracanie uwagi na bezpieczne zachowanie w szkole, w drodze do szkoły i w domu.
- Wykształcenie nawyku dbania o szkołę jako wspólne dobro.

 od września 2015 do czerwca 2018  Wszyscy nauczyciele, szczególnie nauczyciel wychowania fizycznego i przyrody plan promocji zdrowia, plany działań wychowawczych
 

Współpraca
z instytucjami współdziałającymi ze szkołą.

  
 - Spotkanie z pielęgniarką, uświadamianie znaczenia zdrowia.

- Przygotowanie do egzaminu na kartę rowerową.

 zgodnie z harmonogramem wszyscy nauczyciele,

pielęgniarka, policja

  
ilość zdobytych kart rowerowych, analiza dokumentacji wypadków, analiza wyników konkursu BRD  
 - Zapoznanie z regulaminem wycieczek szkolnych.
- Zapoznanie z zagrożeniami i sposobami reagowania na nie.
 przed wycieczkami
 - Przygotowanie i udział w konkursie BRD.  wiosna