Wizja Szkoły Podstawowej w Bieńkówce
Szkoła w Bieńkówce jest placówką na miarę XXI wieku.
Oferta edukacyjna:
- dobrze przygotowane, ciekawe zajęcia lekcyjne
- bogaty wachlarz zajęć pozalekcyjnych i kółek zainteresowań uwzględniających indywidualizację procesu nauczania i wychowania
- współpraca z zaprzyjaźnionymi szkołami i przedszkolami z naszego terenu.
Kadra pedagogiczna:
- wykwalifikowana, kompetentna kadra pedagogiczna
- nauczyciele, specjaliści w wielu dziedzinach.
Wyposażenie:
- kompleks sportowo – rekreacyjny przy sali gimnastycznej
- rozbudowana biblioteka oraz multimedialna czytelnia
- stały dostęp do Internetu w sali komputerowej
- nowoczesne zaplecze gastronomiczne
- zatoczka dla autobusu szkolnego.
Misja Szkoły Podstawowej w Bieńkówce
Jesteśmy szkołą:
- pielęgnującą wartości rodzinne i patriotyczne
- pomagającą wszystkim uczniom w rozwoju ich talentów
- bezpieczną i przyjazną
- stwarzającą każdemu uczniowi warunki do pełnego rozwoju osobowości
- otwartą na współpracę
- dysponującą dobrze przygotowaną kadrą, systematycznie doskonalącą się i wzbogacającą swój warsztat pracy
- gwarantującą zajęcia lekcyjne prowadzone tak, aby uczniowie oprócz potrzebnej wiedzy nabyli umiejętności przydatne w dorosłym życiu
- promującą regionalizm.
Wychowujemy wartościowych ludzi, u nas można się nauczyć:
- szacunku do drugiego człowieka
- odpowiedzialności
- szacunku do tradycji
- szacunku dla przyrody
- kultury bycia
- uczciwości i tolerancji
- zdrowego trybu życia.
W naszej szkole są:
- kompetentni i sympatyczni nauczyciele
- dobrze wyposażone klasy
- biblioteka
- pełnowymiarowa sala gimnastyczna
- pracownia komputerowa
- świetlica i stołówka szkolna
W naszej szkole oferujemy:
- dobrze zorganizowane, atrakcyjne zajęcia pozalekcyjne i kółka zainteresowań
- bogatą ofertę wycieczek oraz wyjazdy na „zielone szkoły”
- zajęcia wyrównawcze
- udział w konkursach i zawodach.
W naszej szkole znajdzie się miejsce dla każdego ucznia. Każdemu dziecku i rodzicom zapewniamy pomoc
w różnych dziedzinach życia
Szkoła przyjazna dziecku.
Program wychowawczy Szkoły Podstawowej w Bieńkówce.
Podstawą programu jest personalistyczna koncepcja człowieka jako osoby zdolnej do rozwoju we wszystkich sferach. Program opiera się na filozofii humanistycznej. Dąży do rozwoju osobowości dziecka i wprowadza go w zagadnienia odpowiedzialności za swoje życie, kierowanie nim, odkrywanie wartości prawdy, dobra i piękna.
Każdego roku szkolnego program może być modyfikowany lub uzupełniany, jeśli zajdzie taka potrzeba.
Celem pracy wychowawczej w naszej szkole jest:
- kształtowanie więzi z : „Małą Ojczyzną”, poszanowanie tradycji oraz otwartości na kulturę innych narodów
- pielęgnowanie wartości rodzinnych i patriotycznych
- wspieranie rozwoju każdego dziecka
- kształtowanie postawy szacunku, życzliwości i tolerancji wobec innych ludzi
- przygotowanie do samodzielnego uczenia się i zdobywania informacji
- rozwijanie poczucia jedności z otaczającym światem
- kształtowanie umiejętności dbania o siebie, swoje zdrowie, bezpieczeństwo i rozwój
- dbanie o poprawność i piękno języka ojczystego.
Absolwent naszej szkoły:
- jest dobrze przygotowany do nauki w gimnazjum
- jest odpowiedzialny za powierzone mu zadania
- jest ciekawy świata, rządny wiedzy i dociekliwy
- zna i identyfikuje się ze swoim regionem
- umie określić własne potrzeby
- potrafi dostrzec potrzeby innych
- jest wrażliwy na piękno
- odróżnia dobre postępowanie od złego
- dba o własne ciało i zdrowie
- umie nawiązywać i podtrzymywać kontakty
- rozumie znaczenie ekologii
- jest odporny na stres
- umie korzystać z różnych źródeł informacji
Kształtowanie więzi z : „Małą Ojczyzną”, poszanowania tradycji oraz otwartości na kulturę innych narodów.
Dziedzina | Zadania do realizacji | Termin | Odpowiedzialni | Ewaluacja i monitoring |
Zajęcia lekcyjne i pozalekcyjne. |
- Poznawanie dziejów i tradycji regionu. |
od września 2015 do czerwca 2018 |
szczególnie nauczyciele historii, |
wyniki konkursów wiedzy o wsi i artystycznych |
Poznawanie regionu w terenie. | - Organizowanie wycieczek pieszych (ze szczególnym uwzględnieniem ścieżki edukacyjnej) i wyjazdów w celu poznania walorów Bieńkówki i okolic.
- Organizowanie wycieczki klas IV do Wadowic, Suchej Beskidzkiej |
od września 2015 do czerwca 2018 | wychowawcy klas | analiza dokumentacji,
wpisy w kronikach szkolnych |
Promowanie wsi. | - Udział w konkursach wiedzowych i sportowych promujących region.
- Uaktualnianie strony internetowej szkoły. |
od września 2015 do czerwca 2018 | wszyscy nauczyciele,
nauczyciel informatyki |
analiza osiągnięć uczniów w konkursach, strona internetowa |
Poznawanie życia wsi. | - Udział w spotkaniach z lokalnymi organizacjami społecznymi (KGW, OSP, orkiestra).
- Współpraca z parafią i organizacjami przykościelnymi. |
od września 2015 do czerwca 2018 | nauczyciele wychowawcy, katecheta, nauczyciele plastyki | kronika szkolna, wystawy wytworów sztuki ludowej wykonywanych przez dzieci |
Pielęgnowanie wartości rodzinnych i patriotycznych.
Dziedzina | Zadania do realizacji | Termin | Odpowiedzialni | Ewaluacja i monitoring |
Zajęcia lekcyjne i pozalekcyjne. |
- Włączenie do programów nauczania elementów wychowania patriotycznego. - Uczenie właściwego zachowania wobec symboli narodowych i miejsc pamięci. |
od września 2015 do czerwca 2018 | wszyscy nauczyciele, katecheta |
ocena wychowania do życia w rodzinie „skala przymiotnikowa biegunowa”, |
- Przybliżenie tematyki Światowych Dni Młodzieży.
- Włączenie się w przygotowania do ŚDM na szczeblu parafialnym. |
od września 2015 do lipca 2016 | |||
Działanie w terenie. | - Pielęgnowanie obelisku pomordowanych w czasie II wojny światowej.
- Dbanie o mogiły osób zasłużonych dla wsi oraz o groby zaniedbane. |
od września 2015 do czerwca 2018 | wychowawcy klas,
opiekun samorządu |
wpisy w kronikach klasowych |
Uroczystości związane z patronem szkoły | - Organizowanie konkursów wiedzowych i plastycznych o patronie ( w kategoriach kl. I – III i IV – VI). | pierwszy semestr każdego roku szkolnego | nauczyciele: historii, plastyki, klas I – III | wyniki konkursów |
- Przygotowanie informacji w klasach i tablicy poświęconej św. Królowej Jadwidze. | początek każdego roku szkolnego | wychowawcy | ||
- Organizowanie wycieczki do miejsc związanych z postacią królowej dla klasy VI | I semestr roku | harmonogram wycieczek | ||
- Przygotowanie dnia patrona:
|
początek czerwca każdego roku szkolnego | wszyscy nauczyciele | obserwacja przygotowania akademii | |
- Udział w konkursach, uroczystościach poświęconych św. Królowej Jadwidze organizowanych przez Rodzinę Szkół Jadwiżańskich. | od września 2015 do
czerwca 2018 |
dyrektor
wszyscy nauczyciele |
wyniki konkursów | |
Akademie szkolne. | Przypominanie ważnych dla Polski dni: | zgodnie z przydziałem czynności
w harmonogramie uroczystości |
kalendarium imprez szkolnych, obserwacja przygotowania akademii | |
|
wrzesień | |||
|
listopad | |||
|
maj | |||
Kultywowanie rodzinnych tradycji: | ||||
|
maj | |||
|
czerwiec | |||
|
styczeń | |||
|
grudzień | |||
|
kwiecień |
Wspieranie rozwoju każdego dziecka.
Dziedzina | Zadania do realizacji | Termin | Odpowiedzialni | Ewaluacja i monitoring |
Kierowanie pracownikami i ich rozwój zawodowy. |
- Dyrektor stawia pracownikom wysokie wymagania i zauważa ich osiągnięcia. |
od września 2015 do czerwca 2018 | dyrektor
wszyscy nauczyciele |
Plan nadzoru pedagogicznego. |
Organizacja procesu uczenia się. | - Praca w szkole jest tak organizowana, by uwzględniać różne formy i metody nauczania
- Nauczyciele uwzględniają indywidualne możliwości uczniów. |
od września 2015 do czerwca 2018 | wszyscy nauczyciele | Pohospitacyjna ocena dyrektora szkoły.
Plan zajęć pozalekcyjnych. |
Ocenianie. | - Uczniowie są zachęcani do wysiłku na wysokim poziomie poprzez stosowanie klarownego systemu oceniania oraz dostrzeganie ich osiągnięć.
- Prace uczniów są eksponowane w klasie i w szkole. |
od września 2015 do czerwca 2018 | wszyscy nauczyciele | Analiza wyników klasyfikacyjnych i ocen z zachowania. |
Opieka i wychowanie. |
- Uczniowie są objęci systematyczną opieką wychowawcy i pedagoga szkolnego. |
od września 2015 do czerwca 2018 |
wychowawcy, nauczyciele, pedagog |
Zapisy w dziennikach lekcyjnych i pedagoga szkolnego. |
Kształtowanie szacunku, życzliwości, tolerancji i kultury języka.
Dziedzina | Zadania do realizacji | Termin | Odpowiedzialni | Ewaluacja i monitoring |
Zajęcia lekcyjne i pozalekcyjne. | - Rozmowy na temat relacji międzyludzkich.
- Kształtowanie umiejętności właściwego komunikowania się. |
od września 2015 do czerwca 2018 |
wychowawcy, nauczyciele, pedagog |
plany zajęć pozalekcyjnych i działań wychowawczych |
Regulamin zachowania w szkole. | - Wypracowanie reguł zachowania w szkole i poza nią. | wrzesień | zespół wychowawczy | regulamin zachowania, analiza wyników ocen z zachowania |
- Przyznawanie odznaki „wzorowy uczeń” | po I i II semestrze | rada pedagogiczna | ||
- Ścisłe stosowanie się do regulaminu oceniania zachowania. |
od września 2015 do czerwca 2018 | wszyscy nauczyciele | ||
Uroczystości szkolne. | - Wypracowanie zasad zachowania w czasie akademii, konkursów, warsztatów, gier, zabaw i wycieczek.
- Uświadomienie znaczenia ceremoniału szkolnego. |
od września 2015 do czerwca 2018 | wszyscy, zwłaszcza zespół wychowawczy | obserwacja uczniów w czasie uroczystości szkolnych i lokalnych |
- Uroczyste świętowanie:
|
zgodnie z harmonogramem świąt | wszyscy nauczyciele zgodnie z przydziałem obowiązków | ||
Współdziałanie pracowników i współpraca z rodzicami. |
- Nauczyciele pracują zespołowo. |
od września 2015 do czerwca 2018 | wszyscy nauczyciele, zwłaszcza wychowawcy | plany poszczególnych zespołów,
dzienniczki uczniów, wpisy w dziennikach lekcyjnych |
Współpraca |
-Współpraca z Poradnią Pedagogiczno- Psychologiczną służbą zdrowia, policją, sądem rodzinnym.
- Prezentowanie szkoły w środowisku lokalnym. |
od września 2015 do czerwca 2018 | pedagog szkolny
dyrektor |
plan pracy pedagoga szkolnego |
Przygotowanie do samodzielnego uczenia się i zdobywania informacji.
Dziedzina | Zadania do realizacji | Termin | Odpowiedzialni | Ewaluacja i monitoring |
Programy zajęć lekcyjnych i
pozalekcyjnych. |
- Włączenie w programy zajęć zagadnień związanych |
od września 2015 do czerwca 2018 | wszyscy nauczyciele, szczególnie bibliotekarz | analiza wyników sprawdzianów, badania wyników nauczania |
Organizowanie procesu uczenia się. | - Kształcenie umiejętności uczenia się i gospodarowania czasem.
- Uwzględnianie różnych form i metod nauczania. |
od września 2015 do czerwca 2018 | wszyscy nauczyciele
wychowawcy |
analiza wyników sprawdzianu |
Włączenie biblioteki
w proces wychowania |
- Prowadzenie wybranych zajęć z edukacji czytelniczej i medialnej.
- Organizowanie konkursów czytelniczych. |
zgodnie z harmonogramem | wszyscy nauczyciele, szczególnie bibliotekarz | plany pracy, analiza wyników konkursów |
Rozwijanie poczucia jedności z otaczającym światem.
Dziedzina | Zadania do realizacji | Termin | Odpowiedzialni | Ewaluacja i monitoring |
Zajęcia lekcyjne i pozalekcyjne. | - W programach zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych znajdują się zagadnienia związane z ochroną środowiska naturalnego.
- Poznawanie elementów przyrody i zależności między nimi. |
od września 2015 do czerwca 2018 | Wszyscy nauczyciele, a zwłaszcza nauczyciel przyrody | hospitacje zajęć |
Zajęcia w terenie. | - Organizowanie „sprzątania świata”.
- Inicjowanie dbania o środowisko naturalne. |
jesień i wiosna | nauczyciel przyrody
wychowawcy |
analiza udziału uczniów w konkursach i akcjach organizowanych przez szkołę |
- Przygotowanie apelu z okazji Dnia Ziemi. | kwiecień |
Kształcenie umiejętności dbania o własne zdrowie i bezpieczeństwo.
Dziedzina | Zadania do realizacji | Termin | Odpowiedzialni | Ewaluacja i monitoring |
Zajęcia lekcyjne |
- Włączanie w programy edukacji prozdrowotnej.
- Dostarczanie wiedzy na temat rozwoju fizycznego i psychicznego człowieka. |
od września 2015 do czerwca 2018 | Wszyscy nauczyciele, szczególnie nauczyciel wychowania fizycznego i przyrody | plan promocji zdrowia, plany działań wychowawczych |
Współpraca |
- Spotkanie z pielęgniarką, uświadamianie znaczenia zdrowia.
- Przygotowanie do egzaminu na kartę rowerową. |
zgodnie z harmonogramem | wszyscy nauczyciele,
pielęgniarka, policja |
ilość zdobytych kart rowerowych, analiza dokumentacji wypadków, analiza wyników konkursu BRD |
- Zapoznanie z regulaminem wycieczek szkolnych. - Zapoznanie z zagrożeniami i sposobami reagowania na nie. |
przed wycieczkami | |||
- Przygotowanie i udział w konkursie BRD. | wiosna |